For Immediate Release

FALSE ALLEGATIONS AGAINST DR R K PACHAURI BY THE TELEGARH, UK:

A TERI STATEMENT

New Delhi, 2100 hrs, Tuesday 22"1 December 2009: The UK-based Sunday
Telegraph of December 20, 2009 has made serious, unfounded and false allegations against
Dr R K Pachauri about business interests that he has “with bodies which have been
investing billions of dollars in organizations dependent on the IPCC’s policy
recommendations”. Just for the record, the Intergovernmental Panel on Climate Change
(IPCC) makes no policy recommendations, and all its reports are in the public domain,
widely distributed and disseminated across the world. There is nothing in these reports that

could have any proprietary benefit.

The Center for Public Integrity in the US recently brought out a report that more than 770
companies and interest groups hired an estimated 2340 lobbyists to influence federal
policies on climate change in the past year, registering an increase of more than 300 % in
the number of lobbyists on climate change in just 5 years. Lobbyists in the UK led by long
term climate skeptics like Lord Monckton have mounted similar efforts. Dr Pachauri gave a
talk at the University of Copenhagen during COP15 at which Lord Monckton who was in the
audience, raised some questions, which Dr Pachauri was able to deal with effectively. Lord
Monckton also handed over some papers which were neither addressed to Dr Pachauri nor
signed by Lord Monckton, but contained many untruths and false allegations, all of which

strangely also appeared in the article published by the Sunday Telegraph.

As regards the Tata group it has no relationship with The Energy and Resources Institute

(TERTI). This institute was established in 1974, of course, through seed money mainly from



Tata Chemicals, at that stage led by Mr. Darbari Seth, the founder of TERI. The Tata group
has a distinguished record of setting up several institutions of excellence such as the Tata
Institute of Fundamental Research, Tata Institute of Social Sciences and more recently the
National Institute of Advanced Studies. Each one of these institutions has an independent
governance structure and functions strictly on a not for profit basis in keeping with Indian
legal and regulatory requirements. In this respect the Tata group is in no way different from
those who established institutions like Carnegie-Mellon University, Duke University and
Stanford University in the US. Hence, in no way is TERI responsible for the work of the
Tata Group just as the Tata Group is in no way responsible for the functioning of TERI. As
regards CDM projects in India and carbon markets in India and China TERI is in no way
connected with or responsible for any of the Tata companies and their operations, including
any CDM projects. TERI as an independent institution of excellence and is highly regarded

universally.

The mention of Glori Oil in the article is also distorted. It is a company established for using
the microbial technology developed by TERI through painstaking research over many years,
which works in an environmental friendly way for enhancing oil recovery from existing
stripper wells in the US. Any technique that enhances oil recovery from existing sites
through environmentally benign methods instead of drilling for oil in virgin sites is

completely consistent with an approach that emphasizes sustainable development.

TERI has a tax exempt status in every country where its affiliates are located such as Section
501(c) status in the US, a similar status with the Charity Commission in the UK and
recognition under Section 35 (i)(ii) of the Income Tax Act in India. Such status is granted by
the relevant authorities in each of the countries concerned on the basis of proper auditing of
accounts and submission of documents that are carefully scrutinized. TERI-NA which has

been mentioned specifically is a modest operation. It received financial support of US$



263,170 in 2009 by the “galaxy of official and corporate sponsors”(as alleged in the article)
for an event organized in Washington DC on October 1, 2009, which was attended by

around 300 participants including very senior policymakers from both the US and India.

In the case of TERI-Europe, payments received from the European Commission and
DEFRA are part of their international development portfolio. TERI-Europe is not receiving
any funding from the EU for a project on ‘bio-energy’. The aim of the study on Indian
insurance industry (funded by DEFRA) was to map the exposure of the Indian insurance
industry to cover risks related to climate change and prepare a status report on the sector,
with recommendations on how the sector can assist in adapting to climate change for the
most affected stakeholders i.e. the agricultural sector and poor farmers most at risk. It was
merely a status report with a set of recommendations and did not result in any monetary

benefit for the Tata’s or any other insurance company.

As for Dr Pachauri’s involvement as an advisor on renewable and sustainable energy to
Credit Suisse, we are proud of his association because his advice would obviously help to
move this financial institution towards the development of renewable energy projects.
During the period that he has been an advisor to Credit Suisse they have paid honorarium,
all of which has gone directly to this institute, TERI, and not a single cent of this amount
has come to Dr Pachauri. As for his association with Indo China Sustainable Infrastructure
Fund, there has been absolutely no payment for advice rendered which was intended to help
this organization move towards green buildings and structures. Nor has any payment been
received from the Risk Governance Council in Geneva, the New York Investment Fund
Pegasus, nor the Chicago Climate Exchange. As a principle, whenever honoraria or other
payments are to be received for rendering advice to any organization or delivering talks etc,
Dr Pachauri has scrupulously insisted on payment being made to his institute TERI and not

to him as an individual.



For his appointment as Director of the Yale Climate and Energy Institute, Dr Pachauri
insisted on his contract being structured in a deviation from Yale University procedure to
see that all compensation for his time be remitted only to TERI as an institute and not to Dr
Pachauri. He firmly believes that as a full time paid employee of TERI any honoraria that he
gets for work outside TERI is legitimately to be paid to the institution to further its research
activities. This has been true of his advice to the Deutsche Bank and Toyota Motor Company
of which he was a member of the International Advisory Board. Further, Dr Pachauri has

never received any payment from SNCF of France.

The following statement provides details of payments received by TERI for advice provided

by Dr R. K. Pachauri to the organizations named in the article.

Honoraria payments received by TERI during the period: July 2006 -
21 December 2009

Sl. Organization Amount Purpose
No.
1 | Deutsche Bank Euro Member, Climate Change
100,000 Advisory Board
2 | Credit Suisse US$ Senior Advisor to Credit Suisse
25,000
3 | Toyota Motor Company US$ Member, Toyota International
80,000 Advisory Board
4 | Yale University US$ Monthly payments received
48,750 upto 30th Nov 2009
5 | Asian Development Bank US$ 4425 | ADB's Advisory Group on
Climate Change and
Sustainable Development
6 | EDF Euro 1200 | SD Panel meeting




As for the US Environmental Protection Agency (EPA) and Dr Pachauri’s quotation
regarding this agency’s role he has only emphasized what the Supreme Court of the United
States has given the EPA authority to do. Dr Pachauri’s insistence that India should not
agree to binding emission reduction targets does in no way deviate from the provisions of
the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC). The Telegraph
needs to appreciate the fact that there are hundreds of millions of Indians who earn less
than US$ 2 per day, with 400 million living without access to electricity and almost 600
million cooking barely two meals a day using twigs, inferior forms of biomass such as
agricultural residue, and cow dung, with no prospects of using petroleum products for this
purpose. Can there be any moral basis for the world to impose reduction of emissions on
India? And should the developed countries not pay for the incremental cost of developing
solar power or other forms of renewable energy supply consistent with the provisions of the

UNFCCC and the Kyoto Protocol.

The Telegraph published an Op-ed piece many months ago against Dr Pachauri’s
exhortations to lower meat consumption. We stand by Dr Pachauri’s advice for human
beings to cut down on their meat consumption because the livestock and factory based meat
supply industry of today is responsible for large scale emissions of greenhouse gases

(GHGsS).

As for the Kuwait contract that TERI has bid for, the institute has spent several years
developing a unique biotechnology based technique for cleaning up oil spills that is
completely environmentally friendly and economically attractive. It is now used extensively
in India, and we would be happy to supply this technology to any part of the world,

including Kuwait.



In conclusion we wish to firmly state that the allegations published by the Telegraph are
false and without foundation. No representative of the newspaper has bothered to approach

Dr Pachauri or crosscheck with him on any of the allegations that have been made.

We demand an unqualified apology from the Telegraph for this libelous piece of journalism

or else we would take recourse to other measures as we consider appropriate and necessary.

KK KKX¥*

For Further Information please contact:

The Media Desk, The Energy and Resources Institute (TERI)

Email — media@teri.res.in

Web — www.teriin.org




